پیشرفت معنوی فردی از دیدگاه دیانت بهائی

اخلاق و رفتار نیکو
صفات الهی در همۀ ما بالقوه موجود است. پرورش این صفات نقش مهمی در پیشرفت معنوی ما و ارتباط جدایی‌ناپذیری با اصلاح اخلاق و بهبود رفتارمان به طور مداوم دارد؛ به‌گونه‌ای که اعمال‌مان هر چه بیشتر کرامت و اصالتی را که خداوند در وجود همۀ انسان‌ها به امانت گذاشته است منعکس سازند. چنین خصوصیات معنوی با تمرکز بر خویشتن به دست نمی‌آیند بلکه از طریق خدمت به دیگران پرورش می‌یابند. به هر میزان که آینۀ قلب و ذهن‎مان را با دعا، مطالعه و بکارگیری آثار مقدسه، کسب دانش، تلاش برای بهبود رفتار و غلبه بر امتحانات و مشکلات و خدمت به نوع انسان صیقل دهیم، به همان اندازه می‌توانیم صفات الهی را منعکس سازیم.

تعالیم بهائی تأکید دارند که هر فرد مسئولیت رشد معنوی خود را بر عهده دارد. اگرچه موسسات به شکوفا شدن و جهت‌بخشی قوای افراد کمک می‌کنند و جامعۀ بهائی باید جَوی آکنده از مشورت صمیمانه و تشویق باشد اما امر به معروف و نهی از منکر و یا ارشاد و هدایت از سوی پیشوایان مذهبی در جامعۀ بهائی ابداً وجود ندارد. در نهایت، این خود فرد است که با مطالعۀ کلام الهی آگاهانه تصمیم می‌گیرد تا مسیر پیشرفت معنوی را مطابق فهم خود از احکام و تعالیم الهی بپیماید. هیچ یک از آنانی که در این مسیر معنوی قدم بر‌می‌دارند نمی‌توانند ادعای کمال داشته باشند. در عین حال، آن نوع نسبیت‌گرایی که پیروی از آرمان‌ها و اصول کاملاً مشخص را محکوم می‌کند نیز جایی در این میان ندارد. هر فرد بهائی موظف است روزانه تلاش کند تا همواره بیش از پیش معیارهایی را که حضرت بهاءالله تعیین کرده‌اند -هر قدر هم که دستیابی به آنها مشکل به نظر برسد- در رفتار خود منعکس سازد.

عمل به احکام و دستورات الهی
از منظر بهائی، احکام و دستورات الهی یکی از قسمت‌های مهم هر دین را تشکیل می‌دهند که بعضی از آنها ثابت هستند و برخی دیگر متناسب با پیشرفت بشر و زندگی‌اش تغییر می‌کنند. حضرت بهاءالله تعلیم داده‌اند که احکام الهی را نباید به مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا‌‌ی از بایدها و نبایدها و قوانین خشک فروکاست بلکه کارکرد اصلی آن‌ها در اصلاح الگوها و عادات رفتاری فرد، پرورش قوای درونی و معنوی انسان‌ها، سامان‌بخشی زندگی جمعی نوع بشر، شکل‌دهی فرهنگ، زندگی بخشیدن به ساختار‌های اجتماع و در یک کلام پیشبرد تمدن است. حضرت بهاءالله، احكام خود را چراغ‌های عنایت و کلیدهای رحمت‌شان برای مردم توصیف می‌کنند.

حضرت بهاءالله در کتاب اقدس، مجموعه‌ای از احکام معنوی، ارزش‌های اخلاقی و قوانین اجتماعی را تعیین نموده‌‌‌ و از پیروانشان خواسته‌اند آنها را به دلیل عشق و محبت به ایشان اطاعت نمایند نه از ترس مجازات و یا به امید پاداش و ثواب.

به عنوان نمونه‌هایی از این احکام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نهی از غیبت و عیب‌جویی؛ لزوم تعلیم و تربیت کودکان؛ نهی از نوشیدن مشروبات الکلی و استفاده از مواد مخدر؛ تأکید بر اهمیت رعایت تقوا و پرهیزکاری، امانتداری، وفاداری، صداقت، صبر و شکیبایی، درستکاری، مهر و عدل و انصاف در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی؛ توصیه و تشویق به معاشرت با پیروان همۀ ادیان در نهایت محبت و صمیمیت و رضایت

دسته‌ها Uncategorized

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close