سؤال از مجي ثاني ( آمدن دوباره) مسيح و يوم دينونت ( و روز قیامت)

 

واب در كتب مقدّسه مذكور است كه مسيح دو باره آيد و بعلاماتي مشروطه است هر وقتی كه آيد بآن علامات آيد * از جمله علامات اينكه آفتاب تاريك گردد و ماه نور ندهد و ستارگان آسمان بر زمین فرو ريزند در آن وقت جميع طوائف زمين ناله و حنين كنند آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و ببینند که ابن انسان بر ابر سوار با قوت و جلال عظيم می‌آید * تفسیر این آیات را جمال مبارک در رسالهء ايقان مشروحاً فرموده‌اند احتياج بتكرار نيست بآن مراجعت كنيد * معاني آن كلماترا ادراك خواهيد نمود * و حال من نيز چند کلمهء در اين خصوص صحبت ميدارم و آن اينكه مسيح در آمدن اول نيز از آسمان آمد چنانچه مصرح در انجیل است * حتی خود حضرت ميفرمايد ابن انسان از آسمان آمد و ابن انسان در آسمانست و بآسمان صعود ننماید جز آن کسی که از آسمان آمد * این مسلم در نزد عموم است که مسیح از آسمان آمد و حال آنکه بحسب ظاهر از رحم مریم آمد * همچنانکه در دفعهء اولی و فی الحقیقه از آسمان آمد و لو بحسب ظاهر از ارحام آمد * بهمچنین در مجیء ثانی نیز بحقیقت از آسمان آید ولو بظاهر از أرحام آید و شروطی که در انجیل بجهت مجیء ثاني مسيح مذكور همان شروط در مجيء اول مصر چنانکه از پیش گذشت * در کتاب اشعیا خبر میدهد که مسیح شرق و غرب را فتح خواهد نمود و جميع ملل عالم در ظل مسیح خواهند آمد و سلطنت مسیح تشکیل خواهد گردید و از مکان غیر معلوم خواهد آمد * و خطا کاران دینونت ( جزا) خواهند یافت و عدالت چنان مجری خواهد گشت که گرگ و بره و پلنگ و بزغاله و مار وطفل شیر خواره در یک چشمه و یک چمن و یک آشیانه اجتماع خواهند نمود * مجیء أول نیز مشروط باین شروط بود و حال آنکه بحسب ظاهر هیچیک از این شروط وقوع نیافت لهذا یهود اعتراض بر مسیح کردند* و استغفرالله مسیح را مسیخ خواندند و هادم بنیان الهی شمردند و مخرب سبت و شریعت دانستند و فتوی بر قتلش دادند و حال آنکه شروط کلا و طراً معاني داشت* ولي يهود پی بمعانی آن نبردند * لهذا محتجب گشتند و همچنین مجیء ثاني مسيح بر اين منوال است *علائم و شروطي كه بيان شده جميع معاني دارد نه بحسب ظاهر اگر بحسب ظاهر باشد از جمله میفرماید جميع نجوم بر روی زمین سقوط نمایند نجوم بی پایان و بیشمار است و فناً در نزد رياضيون حاليه ثابت محقق گشته که جرم شمس تخمیناً قریب یک مليون و نیم اعظم از ارض و هر یک از این نجوم ثوابت هزار مرتبه اعظم از شمس اگر این نجوم سقوط بر روی زمین نماید چگونه در زمین محل یابد مانند این است که هزار مليون جبال مثل جبل حمالایا بر روی دانهء خر دلي افتد * اين قضيه عقلا و فناً بلكه بالبداهة ( قطعاً) از ممتنعاتست نه ممكنات* و از اين عجببتر آنكه مسيح ميفرمايد من شايد بيايم و شما هنوز در خوابيد * زيرا آمدن ابن انسان مثل آمدن دزد است شايد دزد در خانه است و صاحب خانه خبر ندارد* پس واضح و مبرهن گشت که‌این علامات معنی دارد مقصود بظاهر نیست و معانیش در کتاب ایقان مفصل بیان شده است بآن مراجعت نمائيد *
از کتاب مفاوضات عبدالبهاء. ص 80-81¯82

دسته‌ها Uncategorized

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close